Voor het zomerseizoen in 2024 zegt Schiphol 293.000 vluchten aan te kunnen, 13.000 meer dan de luchthaven eerder aankondigde. Voor heel 2024 heeft Schiphol ruimte voor 483.000 vluchten. Door de inmiddels afgewende krimp is het maximumaantal vluchten van 460.000 van de baan.

Daarmee komt Schiphol de luchtvaartmaatschappijen tegemoet. Die wilden dat er meer gevlogen zou worden dan het maximum van 460.000 vluchten.

Schiphol stelt wel dat er alleen meer gevlogen kan worden als de piekdrukte op bepaalde uren verminderd wordt. Volgens de luchthaven hebben vliegmaatschappijen toegezegd om daaraan bij te dragen. “De drukke piekmomenten vragen een grote inspanning van de hele luchtvaartsector en betrokken overheidspartners”, zegt operationeel directeur Patricia Vitalis.

Schiphol houdt bij het bepalen van hoeveel vluchten de luchthaven aankan onder meer rekening met de capaciteit van luchtverkeersleiders en de marechaussee. “Uit de analyse van afgelopen weken werd duidelijk dat de piek in de ochtend waarin gelijktijdig veel grote toestellen met veel passagiers aankomen kan leiden tot problemen in het gehele proces, waaronder lange rijen”, stelt de luchthaven.

De onafhankelijke slotcoördinator gaat met luchtvaartmaatschappijen bespreken hoe het aantal vluchten in de pieken omlaag kan. Dat gaat het liefst vrijwillig en anders legt de slotcoördinator hen die verplichte opgave op, meldt de luchthaven.

KLM reageert opgetogen op capaciteit Schiphol

KLM laat weten blij te zijn met de capaciteit op luchthaven Schiphol in 2024. "Hiermee kan KLM het herstel na de zware coronaperiode doorzetten", stelt de luchtvaartmaatschappij.

Doordat de capaciteit opnieuw moest worden vastgesteld, werd deze wel later bekend dan gebruikelijk. "We hebben nu krap drie maanden de tijd om dit in te regelen in plaats van de gebruikelijke zes maanden. KLM gaat uiteraard alles op alles zetten om het toegekende aantal vluchten uit te voeren", aldus de maatschappij.

Krimp Schiphol in de ijskast na internationale kritiek

Dat het plan van minister Mark Harbers (Infrastructuur) om het maximumaantal vluchten op Schiphol te beperken tot 460.000 voorlopig van de baan is, is het gevolg van internationale kritiek.

Door het plan zouden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hard geraakt worden. Het Amerikaanse ministerie van Transport noemde het een schending van internationale afspraken en dreigde ook de landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten eens onder de loep te nemen.

Eurocommissaris Adina Vălean van Transport uitte ook kritiek op het krimpplan. Dit zou strijdig zijn met het Europees recht, omdat van tevoren niet goed is overlegd met de luchtvaartsector. Daarmee is de niet de vereiste 'balanced-approach-procedure' doorlopen.

Voor 2023 verwacht de luchthaven uit te komen op ongeveer 433.000 vluchten, fors minder dan de 500.000 die zijn toegestaan. Dit jaar waren er "de nodige operationele uitdagingen", zei Schiphol eerder.

Meer over Schiphol? Lees ook deze stukken eens: